« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Festiwal Paschalny Musica Poetica

10 kwietnia 2014, 19:30 - 21:30

|Powtarzające się Wydarzenie (Zobacz wszystkie)

Wstęp wolny

MP_2014_P1Musica Poetica 2014

Program festiwalu.

9 IV 2014 środa 19.30

Johann Sebastian BACH Johannes Passion

ORKIESTRA HISTORYCZNA

Soliści Capelli Cracoviensis

Jan Tomasz Adamus dyrygent

10 IV 2014 czwartek 19.30

MUSICA DA CAMERA

Jean-Marie Leclair Sonáta II, op. 4 e-moll

František I.A.Tůma Partita F-Dur

Václav Vodička Sonáta G-dur

Georg Philippe Telemann Fantasie XII. g-moll TWV 40:4, Sonata IV. e moll (Sonate methodische) TWV 41:e2

 Jana Semerádová – flet traverso, Hana Fleková – wiolonczela, Sebastian Knebel – klawesyn

 11 IV 2014 piątek 19.30

 CONTRAPUNCTUS

polifonia na skrzypce solo

 Jorge Jimenez

 

12 IV 2014 sobota 19.30 

 MUZYKA DAWNA – PERSONA GRATA

Johann Christoph Friedrich Bach kantata Wie bist du denn, o Got

Fredrik Österling Concerto for alto recorder, harpsichord and strings (prapremiera)

Johann Sebastian Bach kantata  Ich habe Genung

Jarosław Kordaczuk Strumenti della Passione (prapremiera)

Orkiestra Arte dei Suonatori, Marek Rzepka – bas, Bolette Roed – flet prosty

Consort wokalny: Sylwia Olszyńska – sopran , Wiktoria Zawistowska – mezzosopran,

Paweł Brożek – tenor, ​Paweł Konik – bas

 Najciekawsze programy muzyki barokowej, wykonawcy podziwiani na międzynarodowych estradach koncertowych – pod koniec Wielkiego Postu, na dwa tygodnie przed Świętami, Centrum Sztuki Mościce, Urząd Miasta Tarnowa, Capella Cracoviensis oraz Stowarzyszenie Pro Musica Mundi  po raz kolejny zapraszają na Festiwal Musica Poetica. W tym roku zestaw absolutnie wyjątkowych pozycji, z rzadką okazją posłuchania najbardziej utytułowanego polskiego zespołu muzyki dawnej, Arte dei Suonatori, oraz specjalnego programu wybitnego skrzypka, Jorge Jimeneza, prezentującego skrzypce jako instrument polifoniczny.

Stałym punktem Musica Poetica jest jednak przede wszystkim wykonanie jednej z Pasji Jana Sebastiana Bacha – arcydzieł, które są swego rodzaju punktem kulminacyjnym historii muzyki: z jednej strony podsumowały wszystko, co było przed nimi, z drugiej – wyznaczyły nowe horyzonty ekspresji, zgłębiane jeszcze w XX wieku. Obie Pasje Bacha są utworami kluczowymi dla kultury europejskiej: dwa różne przedstawienia Męki Chrystusa są syntezą możliwości wyrazowych muzyki, łączącą w sobie zaangażowanie wykonawców i słuchaczy. W tym roku zaprezentowana zostanie wcześniejsza z Pasji, wg Ewangelii św. Jana (Johannes-Passion), bardziej zwarta i może prostsza konstrukcyjnie, przez to uważana za bardziej przystępną – jednak nie mniej doskonałą.

9 IV arcydzieło Bacha, jedno z najwęższej puli dzieł fundamentalnych, wykona Orkiestra Historyczna oraz śpiewacy Chóru Capelli Cracoviensis pod dyr. Jana Tomasza Adamusa. Żadnego z tych zespołów nie trzeba przedstawiać tarnowskiej publiczności: CC jest stałym gościem a dyrektor Adamus jest też dyrektorem artystycznym festiwalu, natomiast Orkiestra Historyczna znakomicie zaprezentowała się na ubiegłorocznych koncertach; w międzyczasie zespół z powodzeniem rozpoczął też podbój innych polskich i zagranicznych estrad.

Niecodzienny program, wprowadzający w świat muzyki późnego baroku, przedstawią goście z Czech, ze świetną flecistką Janą Semerádovą. Połowa XVIII wieku to czas, w którym rodziły się nowe sposoby uprawiania muzyki, gdyż obok komnat pałacowych i kościołów zaczęła się ona pojawiać w domach mieszczańskich; w związku z tym zaistniał nowy gatunek muzyki – kameralistyka, przeznaczona do przyjemnego spędzania czasu i szeroko uprawiana w całej Europie. Koncert będzie interesującym świadectwem tej popularności, gdyż obok Sonaty znanego kompozytora Jean-Marie Leclaira, usłyszymy dwa utwory twórców czeskich, a także Sonaty i Fantazje potentata tamtych czasów, autora słynniejszego ówcześnie od Bacha i Haendla – Georga Philippa Telemanna. Koncert będzie miał miejsce 10 IV.

Najbardziej wyjątkowym wydarzeniem będzie może koncert korzystający z najmniejszej ilości instrumentów, jednak nie z najmniejszej ilości głosów – 11 IV w programie Contrapunctus Jorge Jimenez zaprezentuje barokowe skrzypce, jako instrument wielogłosowy. Utwory polifoniczne na skrzypce solo pisało przynajmniej kilku kompozytorów: wybitny kataloński wiolinista grywa m.in. sławną Passacaglię Heinricha Ignaza Franza von Bibera (kulminacyjny punkt jego Sonat różańcowych), Fantazje Telemanna, Sonaty ze zbioru Sei solo (Sonat i Partit na skrzypce solo) Jana Sebastiana Bacha, a nawet własną transkrypcję słynnej organowej Toccaty i Fugi d-moll!

Wielki finał zarezerwowany został dla Arte dei Suonatori – zespołu znanego każdemu miłośnikowi muzyki dawnej (nie tylko w Polsce) – który tym razem pomiesza style, łącząc muzykę czasów późnego baroku z kompozycjami powstałymi dosłownie w ostatnich dniach (z bieżącego roku!). Interesująco zapowiada się zestawienie dzieł, które mogą mieć ze sobą więcej wspólnego, niż może się z pozoru wydawać. Wszystkie koncerty odbywają się w tarnowskiej Bazylice Katedralnej, ul. Kapitulna 2, o godz. 19.30.

Szczegóły

Data:
10 kwietnia 2014
Czas:
19:30 - 21:30
Koszt:
Wstęp wolny
Wydarzenie Categories:
,

Miejsce

Bazylika Katedralna w Tarnowie
ul. Kapitulna 2
Tarnów, małopolskie 33-100 Polska
+ Google Map
Telefon:
14