
- dyskusje
- festiwale
- filmy
- koncerty
- konkursy
- kursy
- spektakle
- spotkania
- uroczystości patriotyczne
- warsztaty
- wernisaże
- wieczory autorskie
- wystawy
- wystawy i wernisaże
- To wydarzenie minęło.
“Igor Mitoraj – Raj utracony” w fotografiach Jacka Poremby
27 lutego 2022
Wydarzenie w każdym [interwale] dniu (dniach), które rozpoczyna się od 12:00am, powtarzając się do 28 lutego 2022.
“Igor Mitoraj – Raj utracony”
W fotografiach Jacka Poremby
Wystawa plenerowa obok Centrum Sztuki Mościce
22 listopada 2021 – 28 lutego 2022
Patrząc teraz na moje prace, nabieram przekonania, że sztuka antyczna była i jest dla mnie ideałem, a także wiąże się z nostalgią za utraconym rajem.”
/Igor Mitoraj/
Końcówka lat dziewięćdziesiątych, w intensywności pracy tamtego czasu szukałem każdej sposobnej okazji by choć na chwilę wyrwać się do mej ukochanej Italii, za każdym kolejnym razem upajając się jej odkryciami. I podczas jednej z takich podróży, błądząc uliczkami Wenecji, zatrzymałem się przy oknie wystawowym galerii Contini.
Rzeźby, które ujrzałem nie pozwoliły mi od tego okna natychmiast odejść, zdumiało mnie sąsiedztwo najznamienitszych świata sztuki i zdumiało mnie nic mi wtedy nie mówiące ale brzmiące jakże polsko nazwisko Mitoraj.
Współpracowałem wtedy z jednym z polskich magazynów i pomyślałem, że to okazja przednia do namówienia redakcji na zrobienie wywiadu i towarzyszących mu zdjęć.
I tak któregoś dnia stanąłem pod drzwiami magicznego domu i pracowni w Pietrasanta.
Igor, początkowo był nieco zdystansowany, ale z czasem nabrał zaufania i wprowadził mnie w swój magiczny świat. Poznał mnie ze swoimi pracownikami, których wszystkich wielbił i traktował jak jedną wielką rodzinę, zaprosił do lokalnej trattorii gdzie miał swój stolik. I dzielił się swoją radością życia i pasją tworzenia.
Spotkaliśmy się potem jeszcze kilka razy w różnych miejscach świata, ale najpiękniejszym było to w Agrigento w 2011 roku. Dolina Świątyń wypełniona rzeźbami Mitoraja, jakby leżały tam od setek lat, bezszelestnie wymykając się wszelkim ramom czasu. Miejsce to na zawsze będzie mi już przywoływać obraz tego niezwykłego artysty, a upadły Ikar w Agrigento – mit o utraconym raju.
/Jacek Poremba/
Jacek Poremba
Urodzony w 1966 roku w Łodzi. Specjalizuje się w portretach, modzie i fotografii reklamowej. Współpracuje z największymi polskimi magazynami i agencjami reklamowymi. W 2001 roku podczas wyprawy do Sudanu rozpoczął autorski cykl fotografii dokumentujący fantastyczne miejsca i spotkania ze wspaniałymi ludźmi, uzupełniając ten materiał podczas kolejnych wizyt w tym kraju. Od 2011 jego kolejną miłością stała się Sycylia. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i sile wewnętrznego spokoju uznany jest za fotografa realizującego najbardziej wymagające zadania, wymuszające działanie pod presją czasu oraz w ekstremalnych warunkach technicznych i duchowych. Wielokrotnie powtarza, że zdjęcia są efektem inspiracji i pracy umysłu fotografa, a aparat to tylko mniej lub bardziej skomplikowane narzędzie pracy. W czasach łatwej dostępności medium, jakim jest fotografia, zdarza nam się o tym zapominać i nie szanować kolejnych naciśnięć spustu migawki.
Igor Mitoraj (1944-2014) to jeden z najbardziej znanych na świecie polskich rzeźbiarzy. Urodził się w 26 marca 1944 w Oederan (niedaleko Drezna).
Dzieciństwo i młodość Mitoraj spędził w miejscowości Grojec. Po ukończeniu Liceum Plastycznego w Bielsku-Białej chciał zostać aktorem. Na łódzką Filmówkę próbował dostać się dwa razy, ale nie radził sobie ze śpiewem. W 1963 roku rozpoczął studia na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, na wydziale malarstwa pod kierunkiem Tadeusza Kantora. W 1968 roku artysta wyjechał do Paryża studiować w Ecole Nationale Superieure des Beaux Arts. Pracował tam też dorywczo jako asystent fotografa, statysta w filmach, czy tragarz fortepianów. W 1976 roku udało mu się zebrać wystarczająco pieniędzy, by odlać kilka niewielkich rzeźb w brązie i wystawić je w galerii La Hune w Dzielnicy Łacińskiej. To była jego pierwsza wystawa, zwieńczona sukcesem – sprzedały się wszystkie wystawione prace.Za zarobione pieniądze artysta kupił bilet do Meksyku i wyjechał za ocean, by poznawać sztukę Azteków. Po roku powrócił do Paryża. W tym czasie Mitoraj był już znanym artystą, a jego kariera rozwijała się bardzo dynamicznie. Miał wystawy w wielu europejskich miastach, m.in. w Paryżu, Berlinie, Hamburgu, Hadze czy Genewie. W 1977 Mitoraj wystawił swe prace w galerii ArtCurial w Paryżu, prowadzonej przez bratanka ówczesnego prezydenta Francji, Mitteranda. Przygotowując się do tej wystawy, artysta wyjechał na rok do Pietrasanta we Włoszech. Było to znane miejsce, w którym sam Michał Anioł wybierał marmury na swe rzeźby. Znajdowały się tutaj słynne odlewnie oraz doskonali kamieniarze pracujący w marmurze. Tam powstały pierwsze brązy Mitoraja oraz pierwsze monumentalne rzeźby z białego marmuru z pobliskiej Carrary. W 1983 roku artysta zamieszkał na stałe w Pietrasanta – w dwustuletnim domu, będącym jednocześnie jego pracownią. „Jak wcześniej w Meksyku, tak potem w Grecji i we Włoszech poczułem, tak bym to nazwał, oddech kamienia. Ktoś powiedział, że kamienie oddychają, i że ten ich oddech jest jak śpiew syren, bo wabi i uwodzi, żeby potem zgubić” – mówił artysta. W 1984 roku odbyła się pierwsza duża wystawa prac Mitoraja w Rzymie przy Placu Hiszpańskim. Jego prace zostały przyjęte z wielkim entuzjazmem. Podobno rzeźby przyszedł obejrzeć nawet sam Federico Fellini, jeden z najsłynniejszych włoskich reżyserów. W 1986 roku Mitoraj został zaproszony do wzięcia udziału w prestiżowym Biennale Weneckim. Był to przełomowy moment w jego karierze. W 1989 roku rzeźby Mitoraja pokazano w Nowym Jorku. A dzisiaj znajdują się one w najbardziej reprezentacyjnych miejscach wielu miast Europy, m.in. na placu przed British Museum, w paryskiej dzielnicy La Défense, przed kościołem Santa Maria del Carmine w Mediolanie, na krakowskim Rynku czy warszawskim Starym Mieście.
W 2005 roku Igor Mitoraj został uhonorowany Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. A w 2012 roku artysta został odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.
Igor Mitoraj zmarł 6 października 2014 roku w Paryżu.
Więcej informacji o życiu i twórczości artysty, ciekawostki oraz opis wybranego dzieła znajdą Państwo klikając link:
https://csm.tarnow.pl/wydarzenie/1062,mapa-migany-alfabet-polskich-artystow
lub wpisując na Youtubie: Migany Alfabet Polskich Artystów.
Wystawa jest częścią projektu: M.A.P.A – Migany Alfabet Polskich Artystów.
Celem projektu jest zainteresowanie osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu SZTUKĄ oraz zachęcenie ich do czynnego uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych.
Znajdą tu Państwo sylwetki 24 współczesnych polskich artystów. Materiały są przystosowane do potrzeb osób niewidzących i niesłyszących, ale stanowią także źródło wiedzy dla każdego innego odbiorcy. Każdy film zawiera biogram artysty, ciekawostki z jego życia oraz opis wybranego dzieła. Filmy mają wbudowanego tłumacza migowego (PJM), polskie napisy, lektora i audiodeskrypcję.
Dostępność wystawy:
Wystawa jest dostępna na placu obok budynku. Wystawę można swobodnie zwiedzać, nie ma żadnych przeszkód typu: progi, czy schody.
Plan wystawy jest dostępny w formacie pdf i można go pobrać https://csm.tarnow.pl/uploads/media/04.Wystawy/Plan_wystawy_dost%C4%99pno%C5%9B%C4%87_Mitoraj.pdf
Obiekty dotykowe (tyflografiki) do wystawy nie są dostępne. Istnieje możliwość oprowadzenia po wystawie z asystentem i audiodeskrypcją.
Przynajmniej tydzień wcześniej napisz mail: b.hynek@csm.tarnow.pl lub SMS 535 075 0737
Jeśli chcesz umówić się na oprowadzanie z przewodnikiem w PJM, przynajmniej tydzień wcześniej napisz mail: m.batko@csm.tarnow.pl lub SMS 796 566 696.
Miejsca siedzące znajdują się w holu. Toaleta, pokój wyciszeń i przewijak dla niemowląt również znajduje się na poziomie zero.
Zarówno wizyta na wystawie, jak i oprowadzanie, są darmowe.
Centrum Sztuki Mościce
Wystawa czynna: 22 listopada 2021 r. – 28 lutego 2022 r.
Informacje: Kasa CSM
Traugutta 1, 33 -101 Tarnów, tel. 14 33 46 04
Kasa czynna:
pon. – piąt. 13.00 – 20.00
sob. – niedz. 15.00 – 20.00