- dyskusje
- festiwale
- filmy
- koncerty
- konkursy
- kursy
- spektakle
- spotkania
- uroczystości patriotyczne
- warsztaty
- wernisaże
- wieczory autorskie
- wystawy
- wystawy i wernisaże
- To wydarzenie minęło.
"Fotodziennik i inne zdjęcia" Anna Beata Bohdziewicz
22 lutego 2017, 18:00 - 19:00
Wstęp wolnyTarnowskie Centrum Kultury zaprasza na wystawę Fotodziennik i inne zdjęcia Anny Beaty Bohdziewicz fotografki niezależnej, kuratorki wystaw i autorki tekstów o fotografii, która fotografując, tworzy z drobnych zdarzeń, wybranych fragmentów rzeczywistości, obrazy sytuujące się między prywatnością, a uniwersalizmem. W swojej wieloletniej twórczości, nieprzerwanie wierna jest swemu credo „(…)fotografuję tak jak chcę. Nie robię zdjęć na zamówienie, robię je dla przyszłości, dla Historii, dla Was, ale przede wszystkim dla siebie, ciągle głównie dla siebie samej(…)”
Zapraszamy 22 lutego o godzinie 18.00 do Galerii TCK na wernisaż i spotkanie z fotografką Anną Beatą Bohdziewicz, które poprowadzi historyk sztuki, kurator wystaw Marek Grygiel.
Anna Beata Bohdziewicz (urodzona w Łodzi, mieszka w Warszawie) fotografią interesowała się amatorsko od czasu studiów, ale pasję tę wyniosła z domu rodzinnego. Ojciec, Antoni Bohdziewicz, reżyser filmowy, w czasie wojny fotografował, szkolił fotografów i filmowców, był także szefem komórki filmowej AK w czasie Powstania Warszawskiego. Babka, matka i ciotka związane były ze sztuką, dlatego przyszła fotografka planowała studia artystyczne. Jej wczesne fotografie to portrety i pejzaże, ale przetworzone na etapie obróbki pozytywu. Zdjęcia z podróży po Afganistanie w 1975 roku, odbite na papierze fotograficznym przez specjalny raster, przypominały fotografie dziewiętnastowieczne (Galeria Krytyków „Pokaz”, Warszawa 1978).
Możliwości fotografii jako autonomicznej formy wypowiedzi o rzeczywistości dostrzegła Bohdziewicz w 1981 roku, kiedy, jak wspomina, życie stało się bardzo „fotogeniczne”. Fotografowała wiele wydarzeń związanych z „Solidarnością”. Po wprowadzeniu stanu wojennego spaliła część archiwum odbitek. Wtedy powstał też cykl Spalona Solidarność (intencjonalnie nadpalone zdjęcia ludzi „Solidarności”). W tym samym czasie rozpoczęła długoterminowy projekt dokumentujący warszawskie kapliczki.
Jej najsłynniejszym cyklem fotograficznym jest Fotodziennik, czyli piosenka o końcu świata, realizowany od 1982 roku do dziś. Są to setki początkowo czarno-białych, a od 1999 roku barwnych, zdjęć na białym tle, z odręcznie napisanym komentarzem. Fotodziennik jest prywatnym zapisem codzienności, szarej i smutnej w okresie PRL-u, bardziej zróżnicowanej i dynamicznej po 1989 roku. Osobiste przeplata się tu z tym, co publiczne i polityczne, a forma wynika z przekonania, że „jednostkowe świadectwa uczestniczenia w Historii wydają mi się zawsze najciekawsze, bo poprzez nie możemy najlepiej odczuć czas, który minął”. Robione na własny użytek, nieoficjalne, pełne dynamiki fotografie reprezentowały rzeczywistość lat 80. w sposób zgodny z odczuciem dużej części społeczeństwa. Bohdziewicz aktywnie uczestniczyła w nurcie kultury podziemnej, Fotodziennik, prezentowano w mieszkaniach prywatnych i na niezależnych wystawach. Pokazywany bywał także w galeriach oficjalnych, po raz pierwszy w 1983 roku w galerii krakowskiego oddziału ZPAF, ale każdorazowo po ingerencjach cenzorskich.
Po 1989 roku stał się bardziej prywatny, co związane jest z pewnym odpolitycznieniem życia codziennego. Zaskakującym tematem przewodnim cyklu w roku 2006, kiedy władzę w Polsce sprawowała koalicja PiS – LPR – Samoobrona, stały się zwierzęta. W tym samym czasie artystka rozpoczęła nowy cykl zależny estetycznie i semantycznie od kultury massemediów i reklamy. Nazwała go Prywatna telewizja – są to fotografie ekranu telewizyjnego opatrzone komentarzem pojawiającym się w pasku na dole, na wzór paska informacyjnego w programach telewizyjnych. Pokazywane byty w 2007 roku na wystawie jubileuszowej 30-lecia Małej Galerii ZPAF w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie.
Reakcją na rzeczywistość kreowaną przez brutalne reguły nowego kapitalizmu jest cykl Piękni i szczęśliwi – wykadrowane twarze modeli uśmiechających się z billboardów reklamowych, złudne metonimie szczęścia.
Przyjętą strategią pracy Bohdziewicz jest długi, prowadzony przez wiele lat cykl. Kolejny to Antypocztówki realizowane od 1997 roku – antyturystyczne, antyikoniczne widoki z różnych miast. Pierwszymi tak sportretowanymi aglomeracjami były Warszawa i Berlin, następnie Pekin, Barcelona, Jerozolima, Chicago, Wenecja, Cannes i in. Autorka włączyła też do tego cyklu zdjęcia zrobione wcześniej, np. z Rzymu czy Paryża.
Wystawa czynna od 23 lutego do 25 marca 2017 r. Galeria TCK czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-18.00, w soboty w godz. 10.00-17.00. Galeria TCK – Rynek 5 – Tarnów. Bilety w cenie 1 zł.